ניהול רשתות - מה באמת לומדים?

ניהול רשתות זהו מקצוע חדש יחסית שהתפתח בשנים האחרונות. מקצוע זה התפתח בעקבות הדרישה של חברות שעובדות עם מחשבים ביום יום (למעשה בימינו כל חברה עובדת עם מחשבים) להעסיק מישהו שכל תפקידו יהיה לדאוג שרשת המחשבים תעבוד באופן שוטף ותאפשר המשך עבודה ללא תקלות..

תפקיד מנהל הרשתות אינו מסתיים כאן, הוא נדרש לפעמים לתכנן ולבנות רשת מחשבים חדשה, להתקין ולדאוג לתקינותו של ציוד הרשתות (נתבים, רכזים, כרטיסי רשת וכ"ו) ואף לדאוג לאבטחת המידע ברשת שכן לפעמים היא מכילה מידע רגיש.


קיימים כיום בארץ מוסדות לימוד בחיפה, תל אביב, ירושלים, באר שבע ועוד אזורים רבים, אשר מציעים מגוון מסלולים וקורסים למנהל רשת מחשבים. כל קורס מציע תוכנית לימודים שונה ופותח אפשרויות אחרות בתור מנהל רשת. אז מה באמת ההבדל בין הקורסים ומה לומדים בהם?

קודם כל חשוב לציין שקורס ניהול רשתות אינו מסמיך, כלומר סטודנט שסיים ללמוד קורס מנהל רשת מחשבים לא מסומך לניהול רשתות. הקורס רק מכין את הסטודנט לבחינות החוץ שמקיימות החברות של מערכות ההפעלה. 

לדוגמא: קורס MCITP (Microsoft Certified Information Technology Professional) מכין את הסטודנט שהשתתף בו לבחינות החוץ אותם מבצעת חברת מייקרוסופט שהיא גם מי שמעניקה לו את תעודת ההסמכה במידה והוא עבר את הבחינות בהצלחה. חשוב לציין שתעודות ההסמכה שמעניקות החברות למנהל הרשת הינם בינלאומיות ומאפשרות עבודה גם בחו"ל. 

בקורס ניהול רשתות מתמקדים בנושאים הבאים:

·         תשתיות, חומרה וציוד רשתות- בנושא זה לומדים על התשתית של הרשת כיצד להרכיב ולתכנן אותה וכיצד להתקין ולתקן ציוד רשתות כמו: מודמים, נתבים, כבלים ועוד.

·         מערכות ההפעלה- בשביל להיות מנהל רשת מקצועי צריך לדעת ולהכיר את מערכת ההפעלה של המחשב בצורה הטובה ביותר שיש. חשוב לציין שכל קורס מתמקד במערכת הפעלה שונה בין אם מודבר במייקרוסופט, לינוקס או מערכות הפעלה שונות.

·         מערכת הרשאות וקביעת קבוצות שימוש בארגון -  המשתתפים לומדים כיצד ליצור קבוצות משתמשים עם הרשאות שונות ברשת, בין אם מדובר במנהלים או תפקידים בכירים בחברה בעלי הרשאה גבוהה היותר המאפשרת להם גישה לקבצים ותיקיות בכל מקום ברשת או לתפקידים זוטרים יותר בעלי הרשאה נמוכה המאפשרת להם גישה רק למידע וקבצים ספציפיים הקשורים רק לתחום עבודתם.

·         פרוטוקולים לתקשורת בין רכיבי הרשת השונים- המשתתפים לומדים על שפות התקשורות בין הרכיבים השונים ברשת כיצד הם עובדים, וכיצד לתקן בעיות תקשורות שונות.

קיימים מגוון רב של קורסים שונים בתחום אך שני הקורסים העיקריים בענף ניהול הרשתות הם:

MCITP- קורס זה מכין את הסטודנט לבחינת חוץ של חברת המייקרוסופט המסמיכה לניהול רשתות הפעולות על מערכות ההפעלה של מייקרוסופט. הקורס מתמקד בעיקר על ניהול מערכת ההפעלה עצמה, ניהול תצורת המשתמשים, ניהול הרשאות לקבוצות שונות וניהול מערכות גיבוי ושחזור.

CCNA- קורס זה שם דגש בעיקר על עבודה עם ציוד רשת המחשבים של חברת סיסקו. בקורס לומדים איך להתקין, לתפעל ולדאוג לתפקוד באופן שוטף של ציוד רשתות כמו נתבים, רכזים, כרטיסי רשת. לומדים כיצד להתקין רשתות חוטיות ואלחוטיות, לאתר תקלות שונות ולהגדיר לרשתות תקשורת.

קורסים אלה נלמדים במכללות רבות ברחבי הארץ גם במסלולי בוקר וגם במסלולי ערב המתאימים לשילוב עם עבודה. ברוב הקורסים מתקבלים מועמדים בעלי ידע טוב באנגלית וידע קודם בתפעול מחשבים. ישנן מוסדות לימוד מסוימים הדורשים ראיון קבלה או מבחנים. קורס מנהל רשת מחשבים  נמשך לרוב בין 6 ל- 12 חודשים כאשר מתקיימים שניים או שלושה מפגשים בשבוע.

אופק עטר
טכנאי מחשבים

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה